Samaran nama yang baik

Subhanallah wa Alhamdulillah..apabila Allah beri peluang bersama anak-anak, banyak momen yang mengajar diri ini sebenarnya. Ia muhasabah buat diri. Saya kongsikan agar kita sama-sama dapat ibrah dan sama-sama berubah.

“Umar al Faruq! Anak bertuah! Eii apa awak buat ni?”

screenshot_20161109-231217

Perasan tak kita kadang-kadang marah anak sebut nama penuh dan letak nama ‘sokongan’ dihujungnya. Bila marah sering kita lakukan begini. Tapi bila kita tengah mood baik dan berseronok kita jarang sebut nama penuh anak dan jarang letakkan samaran yang baik untuk mereka.

Ayat di atas hanya rekaan, tapi cuba kita fikir-fikir balik. Ia sebenarnya berlaku dalam dunia realiti. Kita lebih cenderung berkata berlebihan apaila emosi marah membuak-buak. Sebaiknya kita ikut contoh Rasulullah s.a.w. Baginda memanggil dengan panggilan yang baik dan mulia. Contohnya:

“Anak muda, sesungguhnya aku akan memberimu beberapa pelajaran.”

Panggilan Aisyah Humairah; Aisyah yang kemerah-merahan.

marah-anak-dengan-kata-kesat

Allahuakbar. Cuba kita panggil anak-anak dengan panggilan begini. Pasti anak suka kan. Satu ilmu baru saya pelajari dari seorang teman Puan Cahaya yang menyarankan penggunaan bahasa Melayu tinggi seperti kanda, adinda, anakanda. Suatu yang sangat baik sebenarnya. Lebih sopan, hormat dan bernada sayang -menyayangi.

Kalau dah biasa mungkin lebih indah jika menggunakan panggillan anakanda Umar yang Soleh, Anakanda Thariq yang bijak, Allahuakbar. Berbunga anak-anak ni bila saya cuba memanggil begini sebentar tadi. senyum sampai kepipi.

Luqman juga memanggil anaknya “Ya bunayya” “wahai anakku”…

Memang masih banyak perlahan-lahan perlu saya baiki diri bersama anak-anak. Doakan Allah beri yang baik-baik buat kita semua ya!

 

#auladhomeschool

 

screenshot_20161109-231740

**saya ingin berkongsi ebook yang membuka minda kita kepada perkara penting yang sering terlepas pandang. Ia tulisan sahabat wangi saya Puan Maznah yang sangat sarat pengalaman sebagai seorang kaunselor bertauliah. Dapatkan ebook beliau di:
http://taknakmarahanak.blogspot.kr/?m=1